Vlada Republike Slovenije v zadnjem času načrtuje spremembe financiranja zasebnih vrtcev – predvsem z novelo Zakona o vrtcih, ki ureja. Kaj predvideva vlada glede zasebnih vrtcev?

1. Izguba financiranja za nove javne programe – novoustanovljeni zasebni vrtci, ki izvajajo javni kurikul (enak kot v javnih vrtcih), po novem ne bodo več samodejno upravičeni do 85-% sofinanciranja, kot je bilo po stari ureditvi. Finančna podpora bo možna le za tiste vrtce, ki pridobijo koncesijo.

2. Prehodno obdobje za obstoječe vrtce – zasebni vrtci, ki trenutno nima koncesije, a izvajajo javni program in sofinancirani po shemi 85 %, bodo obdržali to financiranje še 10 let (za obdobje do leta 2035).  Po izteku tega obdobja ne bo več standardnega občinskega sofinanciranja – razen po novih pravilih (koncesija) ur.

3.  Vrtci, ki deluje po posebnih pedagoških načelih (npr. Montessori, Waldorf), bodo ohranili dosedanje financiranje – 85 % vrednosti programa.

4. Pogoji za podelitev koncesije – Občine lahko koncesijo podelijo le, če nimajo več prostora v javnih vrtcih – kar pomeni, da je osnovni kriterij razpoložljivost mest. Koncesije bodo časovno omejene: najmanj 7 let, največ 15 let.

Kako se je Združenje zasebnih vrtcev Slovenije odzvalo na nastop ministra za šolstvo – dr. Vinka Logaja na Brdu pri Kranju, ki očitno niti ne ve, da občino sofinanciranje zasebnih vrtcev stane ceneje, kot financiranje in vzdrževanje javnih vrtcev, saj so po svojih načelih bolj finančno učinkoviti?

”Zasebni vrtci smo ogorčeni nad izjemno populističnim in ideološkim nastopom ministra za šolstvo, Vinka Logaja, ki ga je imel v pozdravnem nagovoru, na konferenci za ravnatelje, na Brdu pri Kranju, v četrtek, dne 21. 8. 2025. Zasebne vrtce je označil za dobičkonosna podjetja, ki jih lahko ustanovi kdorkoli in nato le izstavlja račune na občine. Zasebne vrtce je označil za elitizem in napovedal, da bo nov predlog zakona o vrtcih temu naredil konec.

Zasebni vrtec res ustanovi pravna oseba ali zavod, vendar so pogoji za ustanovitev vrtca izjemno zahtevni in več let traja, da se zasebni vrtec “postavi”. Le ta ne more začeti z obratovanjem dokler iz Ministrstva ne dobi dovoljenja, ko dokaže ustreznost prostorov, kadra in opreme. Tudi nadalje mora zasebni vrtec vsakoletno dokazovati ustreznost vseh pogojev. Zasebni vrtec ne izstavi občini računa zase, ampak izključno za otroke, ki ta vrtec obiskujejo! Starši pa se za zasebne vrtce odločajo iz različnih razlogov, pogosto logističnih. In kar je izjemno pomembno in minister tega ne izgovori na glas, ZASEBNI VRTCI SMO NEPROFITNI, saj nas k temu zavezuje zakon. Za občine smo bistveno cenejši, saj za posameznega otroka plačajo manj, večje breme cene pa nosijo starši.

Zakon bo elitizem ustvaril! Sedaj smo z delno subvencijo zasebni vrtci dosegljivi vsem. Če financiranja ne bo, bomo dosegljivi le tistim, ki bodo lahko v celoti plačali 800€ in več oskrbnine na mesec. To pa je le elita. Zasebni vrtci smo odločno proti in zahtevamo enako obravnavo otrok in možnost izbire, ki je v demokratični družbi ena poglavitnih pravic.
Danes je Komisija za izobraževanje, kulturo, znanost, šport in mladino v Državnem svetu RS, ki jo vodi g. Branimir Štrukelj, predlog zakona zavrnila. Verjamemo, da je to dovolj velik signal, da je zakon nejasen, nedorečen in krivičen.”

Predvsem gre za vprašanje načelnosti, saj so prav zasebni vrtci s koncesijo reševali stiske mnogih staršev. Na socialnem omrežju LinkedIn se je pojavila dobra razprava predvsem staršev, ki se poslužujejo zasebnih vrtcev, največkrat zato, ker mesta v javnem niso dobili. Nekaj komentarjev delimo z vami:

“Omejevanje izbire v osnovnem izobraževanju in šoli od doma spodkopava kakovost učenja in svobodo. Dolgoročno to škodi učencem in družbi. Če ne izboljšamo javnega izobraževanja, da bi si ljudje sami želeli vanj, kaj je pravzaprav namen omejevanja zasebnega? Ali res služimo otrokom ali le centralizaciji in nadzoru? Represija ni odgovor – kakovost in izbira ostajata ključni poti za naprej.”

“Zasebni vrtci so postali rešitev za veliko družin, ki so v mojih očeh običajne – dva starša, ki delata in pridno služita, ob tem pa sta uspela do časa, ko sta otroka prvič odpeljati v vrtec, tudi kupiti svoje stanovanje in hišo. Ko sem iskala vrtec za svojega otroka pa sem ugotovila, da s tem nismo ravno običajni! Povsod so me z nasmehom zavrnili – z dvema plačama in stanovanjem enostavno ne moremo imeti tako malo “točk”, da otrok dobi mesto v javnem vrtcu. Takrat me je šokiralo, zdaj pa vse bolj opažam, da smo res neobičajni – še vedno se oba trudiva zaslužiti plačo, ne prejemamo nobenih socialnih transferjev in sprejela sva, da bomo 5 let (do)plačevali za zasebni vrtec. Iskreno – ni mi žal, ker je otrokovo dnevno okolje in kvaliteta vzgoje, ki jo dobi, tista, ki odtehta.”

Zakaj bi torej vlada ukinila zadevo oz. zasebne vrtce, ki sicer deluje dobro, transparentno in kakovostno, predvsem pa finančno bolj učinkovito – v primerjavi s financiranjem in vzdrževanjem javnih vrtcev? Morda zgolj zato, ker v njihovem imenu ni navedeno – javna ustanova. Tudi javno stane.

Notranjska.si